کد خبر: 926122
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۵
با ورود تیم جدید مدیریتی به شرکت بورس اتفاق افتاد
روز گذشته نماگر‌های بازار سرمایه به لطف صنایع صادرات‌محور با جهش مواجه شدند، به‌طوری که شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران با افزایش ۴۷۶۷ واحدی به محدوده 147 هزار واحد رسید، البته برخی از کارشناسان ورود تیم جدید مدیریتی به شرکت بورس، بالاترین نهاد اجرایی بازار سرمایه را در رشد بازار نیز مؤثر می‌دانند.
هادی غلامحسینی
روز گذشته نماگر‌هاي بازار سرمايه به لطف صنايع صادرات‌محور با جهش مواجه شدند، به‌طوري كه شاخص كل قيمت و بازده نقدي بورس اوراق بهادار تهران با افزايش ۴۷۶۷ واحدي به محدوده 147 هزار واحد رسيد، البته برخي از كارشناسان ورود تيم جديد مديريتي به شركت بورس، بالاترين نهاد اجرايي بازار سرمايه را در رشد بازار نيز مؤثر مي‌دانند.
به گزارش «جوان»، بازار ارز آزاد اين روزها صنايع صادرات‌محور را با اقبال عمومي در بازار سرمايه و همچنين افزايش نرخ سهام همراه كرده است از طرف ديگر انتشار اخباري مبني بر صدور مجوز افزايش قيمت روي برخي از صنايع واردات محور نيز اثر مثبت گذاشته است،‌در عين حال نزديك شدن به موعد تحريم‌هاي امريكا ريسك‌هايي را همچنان به بازار تحميل كرده‌است، ‌اما نبايد از ياد برد كه بيشترين رشد‌هاي بازار سرمايه طبق آنچه در ابتداي دهه 90 اتفاق افتاد مربوط به دوران تحريم‌ها و محدوديت‌ها بوده‌است.
افزايش بهاي ارز در بازار آزاد صنايعي چون فولاد، پالايشي‌ها و پتروشيمي را در هفته جاري با افزايش بها همراه كرده‌است.
معامله‌گران بورس تهران در حالي با تقويت حجم و ارزش معاملات سهام شاهد صف‌نشيني اغلب سهامداران در نمادهاي معاملاتي پيشرو به رهبري گروه فلزات اساسي و پالايشي بود كه ارزش معاملات روز گذشته بورس تهران به مرز هزار ميليارد تومان رسيد.
گروه فلزات اساسي به رهبري فولاد مباركه و ملي مس ايران در كنار پالايشي‌هايي كه اين روزها با مصوبه فروش فرآورده‌هاي نفتي بر اساس نرخ ارز آزاد روبه‌رو شده‌اند،‌اصلي‌ترين سهم‌هاي پيشرو در بازار سهام امروز بودند. در اين بين انتشار خبرهايي مبني بر تمركز دولت ‌ روي حمايت از كالاهاي اساسي و دارو و به تبع آن تعيين نرخ ساير كالاها و محصولات توليدي از جمله فولاد و پتروشيمي بر اساس عرضه و تقاضا در بازار باعث شده تا دوباره تمايل براي خريد سهام در بازار افزايش يابد.
در گروه قند و شكر به اميد آزادسازي قيمت‌ها پس از پايان فصل زراعي امسال باعث شده تا معامله‌گران حقيقي بورس‌باز را به سمت خود جذب كنند. به نظر مي‌رسد پس از روندي صعودي در كوتاه‌مدت، نقدينگي بازار سهام به سمت سهم‌هاي برخوردار از ارزش بازاري كمتر نسبت به ارزش بازاري سهم‌هاي بزرگ‌تر حركت كند.
در معاملات بازار سرمايه، نماد معاملاتي فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 451 واحد، نماد كگل (معدني و صنعتي گل گهر) با 246 واحد، نماد فملي (ملي‌ صنايع‌ مس‌ ايران‌) با 229 واحد، نماد شبندر (پالايش نفت بندرعباس) با 192 واحد، نماد شپنا (پالايش نفت اصفهان) با 182 واحد، نماد تاپيكو (س. نفت و گاز و پتروشيمي تأمين) با شتران (پالايش نفت تهران) با 172 واحد، نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 155 واحد، نماد كچاد (معدني‌وصنعتي‌چادرملو) با 152 واحد، نماد پارس (پتروشيمي پارس) با 145 واحد، نماد فخوز (فولاد خوزستان) با 143 واحد، پارسان (گسترش نفت و گاز پارسيان) با 135 واحد، نماد اخابر (مخابرات ايران) با 130 واحد و نماد وغدير (سرمايه‌گذاري‌غدير(هلدينگ‌) با 124 واحد افزايش، بيشترين تأثير مثبت را در جهش امروز شاخص كل بورس داشتند.
مديريت جديد در شركت بورس
در پي انتخاب هيئت‌مديره هفت نفره بورس تهران در اواخر تير و لزوم تأييد صلاحيت‌ها توسط سازمان بورس، اولين جلسه هيئت‌مديره در روزهاي اخير برگزار شد.
نتايج اين جلسه نشان داد كه دو مدير بازار سرمايه يعني محمد ابراهيم پور‌زرندي و محمود‌رضا خواجه نصيري ( به نمايندگي از سرمايه‌گذاري ملي ايران و كارگزاري خبرگان سهام ) به عنوان رئيس و نايب رئيس هيئت‌مديره «بورس» انتخاب شدند تا در مديريت شركت بورس بالاترين نهاد اجرايي بازار سرمايه ايران فعاليت خود را آغاز كنند.
ديگر اعضای هيئت‌مديره هم شامل سولماز وزير‌زاده از بانك آينده، علي اكبر امين تفرشي از گروه ارزش‌آفرينان پاسارگاد، وحيد رجبيان از سرمايه‌گذاري صبا تأمين، عباس نعيمي از سرمايه‌گذاري توسعه ملي و محمد مهدي بحرالعلوم از كارگزاري بورس بيمه ايران هستند.
در اين ميان با توجه به قطعي‌شدن كناره‌گيري حسن قاليباف اصل بعد از 10 سال در مديريت بورس تهران و حضور دو ماه اخير در رياست دانشكده علوم اجتماعي و اقتصادي دانشگاه الزهرا، انتخاب و معرفي مديرعامل به جلسه آینده و بعد از بررسي‌هاي بيشتر و تكميلي موكول شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار